Alt for mange gode og smukke produktdesigns går til spilde. Årsagen er, at det langt fra er nok at designe et godt produkt, såfremt man ønsker at sælge til detailhandlen. En lang række af komplekse kriterier skal opfyldes. Dette er Epiq specialist i, og derfor kan Epiq få produkter ud på markedet.
Hvad skal en designer levere?
Et færdigt design af et given non-food produkt
1. - Kampagnevare: Denne vare skal kunne sælges i retailpriskategori fra 10 kr. til maksimalt 149 kr. inkl. moms. En typisk kampagne i en discountkæde sælger mellem 2000-8000 stk.
- Sortimentsvare: Denne vare skal kunne sælges i retailpriskategori fra 29 kr. til maksimalt 249 kr. inkl. moms - Dvs. der er generelt tale om low-end pris punkter.
2. En liste over komponenter/delelementer kræves for at producere produktet.
3. Materialevalg og behov herfor.
4. Detaljerede elektroniske tegninger og skitser over designet, som skal gøre det muligt for en fabrik at producere produktet.
Hvilke betingelser indgår i en kontrakt med Epiq?
1. Der underskrives en kontrakt mellem designpartneren og Epiq for hvert indleveret design.
2. Kontrakten indeholder:
- Økonomisk aftale om fordeling af indtægter fra produktet. Se punktet "Hvad får designeren økonomisk ud af samarbejdet?" for detaljer.
- Aftale om overgivelse af designrettigheder til Epiq mod økonomisk kompentation i form af royalties eller procent af dækningsbidraget.
Hvem ejer rettighederne til designet?
- Før kontrakten er skrevet, så er det designeren, som ejer det design, de har sendt ind. Epiq kan ikke bruge et indsendt design, før kontrakten er underskrevet.
- Epiq overtager produktdesignet, når kontrakten er underskrevet. Såfremt Epiq har modtaget et design, må dette design under ingen omstændigheder sælges til andre inden for aftalte periode. For at sikre dette kommer Epiq til at eje designet, så længe Epiq forsøger at sælge produkterne. Årsagen til at Epiq skal eje designet, er at dette ofte er et krav fra detailhandlen, at der er "styr" på rettighederne.
- Såfremt et produkt sælges mindst én gang, forbliver det Epiqs rettighed, men designeren har en evig royalty indtjening.
- Hvis designet ikke er blevet solgt til detailhandlen efter 1 år, går designrettighederne retur til designpartneren.
Må man lade sig inspirere af andre produkter?
- Før kontrakten er skrevet, så er det designeren, som ejer det design, de har sendt ind. Epiq kan ikke bruge et indsendt design, før kontrakten er underskrevet.
- Epiq overtager produktdesignet, når kontrakten er underskrevet. Såfremt Epiq har modtaget et design, må dette design under ingen omstændigheder sælges til andre inden for aftalte periode. For at sikre dette kommer Epiq til at eje designet, så længe Epiq forsøger at sælge produkterne. Årsagen til at Epiq skal eje designet, er at dette ofte er et krav fra detailhandlen, at der er "styr" på rettighederne.
- Såfremt et produkt sælges mindst én gang, forbliver det Epiqs rettighed, men designeren har en evig royalty indtjening.
- Hvis designet ikke er blevet solgt til detailhandlen efter 1 år, går designrettighederne retur til designpartneren.
Hvad får designeren økonomisk ud af samarbejdet?
Designeren modtager som udgangspunkt 25% af dækningsbidraget for sit design, hvis det bliver solgt. Denne procentsats kan dog ændres alt efter prispunkt og omkostninger i forbindelse med produktion af det specifikke designprodukt.